آشنایی با جغرافیای سیاسی-اجتماعی و آموزشی ترکیه

آشنایی با جغرافیای سیاسی-اجتماعی و آموزشی ترکیه

ترکیه یک کشور در منطقه ی اوراسیا است که با کشور ایران، عراق، جمهوری آذربایجان و یونان مرز مشترک داشته و همسایه میباشد. در طول این مقاله سعی شده است که به تشریح جغرافیای سیاسی-اجتماعی و آموزشی ترکیه پرداخته شود.

وضعیت سیاسی ترکیه

رییس جمهور، رییس اجرایی در کشور ترکیه محسوب میشود که برای مدت 7 سال تصدی این سمت را در اختیار میگیرد. و دموکراسی در ترکیه بر پایه ی مجلس استوار است .تعداد نمایندگان مجلس در این کشور 550 نفر میباشد که از حزب های گوناگون در انتخابات مجلس ، شرکت میکنند. نخست وزیر این کشور توسط نمایندگان مردم انتخاب میشود.این کشور عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی و سازمان اکو و همچنین سازمان ملل متحد میباشد.

مجمو عه ی این اطلاعات آگاهی ما را در رابطه با جغرافیای سیاسی ترکیه تشکیل میدهند.

وضعیت جغرافیای ترکیه

در بحث جغرافیای اجتماعی ترکیه باید مواردی از قبیل: دین رسمی مردم ترکیه اسلام است اما درصد کمی از مردم پیرو ادیان دیگری مانند مسیحیت و کلیمی هستند. مذهب مسلمانان ترکیه سنی میباشد به طوری که حنفی ها درصد قابل توجهی از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند. ترکیه حدود 77 بیش از 77 میلیون نفر جمعیت دارد که زبان رسمی آنها ترکی استامبولی و واحد پول آنها لیر میباشد. را به دانشمان درمورد ترکیه اضافه نماییم.

وضعیت آموزشی در ترکیه

مبحث جغرافیای شرایط آموزشی در ترکیه مباحث ادامه ی مطلب را دربرمیگیرد. مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی ، متوسطه و آموزش عالی را در بر میگیرد . آموزش ابتدایی از 6سالگی شروع شده و پایان آن 14 سالگی است که بعد از آن دوره ی 4 ساله ی تحصیلات متوسطه شروع شده و تا 18 سالگی ادامه میابد.آموزش دوره ی ابتدایی برای همگان اجیاری بوده و بصورت رایگان در اختیار افراد قرار میگیرد.

دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه دارای اعتباری بین المللی هستند که آموزش در آنها بسته به نوع دانشگاه ، با زبان های آلمانی، انگلیسی ، فرانسوی و ترکی صورت میگیرد. مدت تحصیل در مقطع لیسانس این کشور 4 سال است که در رشته های پزشکی تا 6 سال هم طول میکشد.

برای پذیرش در دوره ی فوق لیسانس و دکتری در این کشور، افراد بایستی در آزمون فرودی اختصاصی هر دانشگاه شرکت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی تحصیل در خارج از کشور با مشاوران لگال اپلای در تماس باشید

021-88288200

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.